خواب REM و غیر REM چیست؟
نوشته شده توسط : سعید

همه خوابها یکسان نیست. به عنوان مثال خواب عمیق و REM دو نوع مختلف خواب هستند که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. هر یک از این مراحل یک مرحله متفاوت از خواب است ، ویژگی های خاصی دارد. اساساً پنج مرحله خواب وجود دارد. خواب عمیق و REM مراحل سوم و چهارم چرخه خواب هستند.

خواب REM
خواب حرکت سریع چشم (REM) عمیق ترین مرحله خواب است. همانطور که از نامش پیداست ، عنبیه چشم شما در این مرحله به سرعت حرکت می کند. این چهارمین مرحله از خواب است. این اتفاق تقریباً 90 دقیقه پس از به خواب رفتن رخ می دهد. ضربان قلب شما در این مرحله سریعتر و نامنظم است. بدن شما در طول این خواب تا حد زیادی غیر فعال است.

خواب REM فعالیت مغزی شدیدی دارد. شما رویاهای زنده و فعال را تجربه می کنید. این خواب مغز شما را بازیابی می کند و برای حافظه و یادگیری شما مفید است. هر شب می توانید حدود سه تا پنج دوره خواب REM را تجربه کنید و هر دوره حدود 10 دقیقه طول می کشد و آخرین دوره آن تا یک ساعت طول می کشد.

مرحله 3: خواب عمیق
خواب عمیق اغلب با خواب REM اشتباه گرفته می شود اما بین این دو تفاوت وجود دارد. این مرحله سوم از خواب ، حرکت سریع چشم است. بدن شما می تواند نیم ساعت یا 45 دقیقه پس از به خواب رفتن وارد این مرحله شود.

برخلاف REM ، خواب عمیق با تغییرات بدن و نه مغز همراه است. تنفس شما کند و ضربان قلب منظم است. ماهیچه های شما شل شده و با صداهای خارجی می خوابید. این نوع خواب بسیار مهم است زیرا بدن در این دوره خود را ترمیم می کند - جایگزین سلول ها می شود ، بافت ماهیچه ای ایجاد می کند و زخم ها را التیام می بخشد. در این خواب معمولاً هیچ رویائی وجود ندارد. وقتی از این خواب بیدار می شوید احساس بی نظمی می کنید. خواب عمیق می تواند بین 1-2 ساعت یعنی یک چهارم زمان خواب شما طول بکشد.


خواب REM و غیر REM چیست؟
هنگام خواب بسیاری از اتفاقات در بدن شما رخ می دهد. وقتی ZZZ های خود را دریافت می کنید ، بین خواب REM و غیر REM چرخه می زنید.

REM مخفف حرکت سریع چشم است. در طول خواب REM ، چشم های شما به سرعت در جهات مختلف حرکت می کند ، اما هیچگونه اطلاعات بصری را به مغز شما ارسال نمی کند. این امر در خواب غیر REM اتفاق نمی افتد.

ابتدا خواب غیر REM و پس از آن یک دوره کوتاهتر از خواب REM می آید و سپس چرخه دوباره شروع می شود. رویاها معمولاً در هنگام خواب REM روی می دهند.

در خواب غیر REM چه اتفاقی می افتد؟
سه مرحله خواب غیر REM وجود دارد. هر مرحله می تواند 5 تا 15 دقیقه طول بکشد. قبل از رسیدن به خواب REM ، هر سه مرحله را پشت سر می گذارید.

مرحله 1: چشمان شما بسته است ، اما بیدار کردن شما آسان است. این مرحله ممکن است 5 تا 10 دقیقه طول بکشد.

مرحله 2: شما در خواب سبکی هستید. ضربان قلب شما کاهش می یابد و دمای بدن شما کاهش می یابد. بدن شما برای خواب عمیق آماده می شود. این می تواند 10-25 دقیقه طول بکشد.

مراحل 3: این مرحله خواب عمیق است. در این مرحله بیدار کردن شما سخت تر است و اگر کسی شما را از خواب بیدار کرد ، برای چند دقیقه احساس بی نظمی می کردید.

در مراحل عمیق خواب NREM ، بدن بافت ها را ترمیم و رشد می کند ، استخوان و ماهیچه می سازد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

با افزایش سن ، خواب سبک تری دارید و خواب عمیق کمتری خواهید داشت. افزایش سن نیز با کوتاهتر شدن مدت زمان خواب ارتباط دارد ، اگرچه مطالعات نشان می دهد هنوز به اندازه دوران جوانی به خواب نیاز دارید.

خواب REM چیست؟
معمولاً خواب REM 90 دقیقه پس از به خواب رفتن رخ می دهد. اولین دوره REM معمولاً 10 دقیقه طول می کشد. هر یک از مراحل بعدی REM شما طولانی تر می شود و آخرین مرحله ممکن است تا یک ساعت طول بکشد. ضربان قلب و تنفس شما سریع می شود.

شما می توانید در هنگام خواب REM خواب های شدید ببینید ، زیرا مغز شما فعال تر است. REM از آنجا که مناطقی از مغز را که به یادگیری کمک می کند تحریک می کند و با افزایش تولید پروتئین ارتباط دارد ، مهم است

نوزادان می توانند تا 50 درصد از خواب خود را در مرحله REM بگذرانند ، در حالی که این میزان برای بزرگسالان تنها 20 درصد است.

 

لینک کوتاه: https://b2n.ir/t13216





:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: